Saturday, June 25, 2011

" Bila-bila nanti, carilah saya balik "



  Pagi itu Lia bangkit dari tidur dengan sendirinya. Tanpa bantuan Cik Alarm seperti biasa. Kenapa? Kerana mimpi itu yang mengejutnya, entah sudah kali ke berapa. Lia termenung ditemani sang suria yang sedang bermain aci sorok ingin memunculkan diri dibalik bukit bukau.

   Tanpa menghiraukan mimpi tersebut, Lia terus mencapai tuala yang tersidai. Dia perlu mandi dan memunaikan kewajipan terhadap-Nya. Setelah siap, Lia keluar untuk mencari sarapan dan meneruskan hari-hari seperti biasa. 

   Pagi tersebut Lia bersarapan sendirian. Tanpa ditemani walau seorang pun rakan. Itu sudah biasa. Lia lebih senang begitu. Hidupnya bukan selalu dikelilingi kawan. Jika ada, ada lah. Jika tiada, Lia tidak kisah. Tanpa mereka-mereka ini, Lia masih mampu meneruskan hidup.

   Bersendirian dipagi hari bersarapan nasi lemak bersama milo suam membuatkan Lia kembali memikirkan mimpinya. Mimpi tersebut menjengah lagi. Mimpi yang datang bersama mesej pendek : " bila-bila nanti, carilah saya balik "

  Itu cerita lama. Kisah Lia tiga tahun yang lepas. Waktu tersebut Lia baru berumur 17 tahun. Masih muda, masih mentah. Lia yang ingin mengambil peperiksaan besar merasakan agak sukar untuk menghandle boyfriend pada masa yang sama. Lalu Lia memutuskan untuk tidak meneruskan hubungan tersebut. Tapi Lia memutuskannya dengan cara baik. Disebabkan kejadian itulah adanya mesej pendek itu.

  " Bila-bila nanti, carilah saya balik "


  ... to be continue ...

No comments:

Post a Comment